Companiile din Malaezia sunt aşteptate să investească în România în proiecte de infrastructură şi construcţii, precum căi ferate şi autostrăzi, a declarat miercuri secretarul de stat pentru afaceri globale în MAE Carmen Burlacu, în timpul unei vizite la Kuala Lumpur. „Malaezia se descurcă foarte bine în aceste domenii. Am vrea să vedem tehnologia malaeziană implementată şi în România, în infrastructură şi sectorul energetic“, a declarat Burlacu, potrivit agenţiei naţionale de ştiri din Malaezia.

România are în prezent 646 kilometri de autostradă, din care 113 kilometri au fost construiţi înainte din 1989. În ultimii doi ani, în România au fost inauguraţi 242 kilometri de autostradă, anul trecut fiind finalizaţi 116 kilometri şi contractate lucrări pentru 247 kilometri.

Companiile din Malaezia pot face investiţii şi în alte sectoare economice din România, precum agricultura, industria alimentară, turism, fabricarea de produse electrice şi electronice, dar şi în petrol şi gaze, a spus Burlacu, într-o conferinţă de presă.

„Deşi investitorii mari în România sunt Germania, Olanda, Italia, SUA, Coreea de Sud şi Japonia, ne concentrăm acum pe Asia de Sud-Est, în particular pe Malaezia“, a afirmat secretarul de stat. România vrea să furnizeze Malaeziei expertiză în sectorul energetic, inclusiv tehnologie nucleară, termo, hidro, eoliană şi solară.

Schimburile comerciale dintre cele două ţări s-au situat la 96 de milioane de dolari în primele şase luni, iar pe parcursul întregului an sunt estimate să crească cu 10% faţă de anul anterior, când au depăşit 200 de milioane de dolari.

România exportă în Malaezia utilaje, tehnologie din industria de petrol şi gaze, materii prime, mobilier, textile şi încălţăminte, produse IT şi medicamente, în timp ce importurile vizează componente electronice, ulei de palmier şi biodisel. Ministrul Transporturilor a afirmat că România va avea o reţea de 2.440 de kilometri de autostradă în anul 2020 şi a prezentat resursele financiare care vor fi utilizate în acest scop, tronsoanele vizate şi calendarul proiectelor în intervalul 2014 - 2015.

CNADNR va lansa în acest an proceduri de contractare pentru studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproape 1.800 de kilometri de autostradă şi va selecta constructorii pentru 375 kilometri.

În acest an vor fi în derulare lucrări pentru 651 de kilometri de autostradă, iar în 2015 vor fi în construcţie 1.429 de kilometri, din care proiectele noi vor acoperi 1.186 de kilometri.

Care este infrastrutura atât de admirată a Malaeziei

Reţeaua rutieră a Malaeziei se întinde pe 144.400 km, din care 1.821 km de drumuri expres. Cea mai lungă autostradă „Nord-Sud“ se întinde pe pe o distanţă de peste 800 km. Sistemul de drumuri naţionale în estul ţării nu este foart bine dezvoltat şi este de calitate mai slabă. Malaezia are 118 de aeriporturi dintre care doar 38 au piste asfaltate. Singura companie aeriană de stat este deja vestita Malaysia Airlines, cea care a pierdut două avioane cu pasageri în decurs de o jumătate de an. Reţeaua feroviară acoperă 1.850 km într-o ţară puţin mai mare decât România.